Публікується в Гадячі з 1906 року
«Бажання ясне — мислити, творити, живиться силою думок цілючих і правду й боротьбу благословити!»
Олена Пчілка
0
( 1000 )
Четвер, 12 Грудня 2024 року
Голодомор у Лютеньці: дослідження Івана та Марії Чайок
Голодомор у Лютеньці: дослідження Івана та Марії Чайок
Картина Лютенського художника Володимира Перетятька, яка зображує голодний жіночий бунт.
Картина Лютенського художника Володимира Перетятька, яка зображує голодний жіночий бунт.

Голодомор у Лютеньці: дослідження Івана та Марії Чайок

Іван та Марія Чайки доклали зусиль, щоб Голодомор у Лютеньці не залишився забутим, зібравши докази й свідчення очевидців

«Буксир забрав ляльку-мотанку. Думав, що там заховане зерно»

Початок і середина 90-х – Україна оговтується від сімдесятирічного ярма союзу, надворі кучмівські часи. У цей період у Лютеньці вчитель Іван Чайка та його дружина, теж вчителька місцевої школи, Марія починають збирати відомості про Голодомор у селі. Коли на це не було запиту ні від суспільства, ні від влади.  Але подружжя досліджує та залучає до свого дослідження учнів і учениць школи, проводить акції, за які можна поплатитися роботою. У грудні 2022 року, через майже 90 років Європарламент визнав Голодомор 1932-1933 років актом геноциду радянської влади проти українського народу. У цьому рішенні – й частина роботи ентузіастів та ентузіасток на місцях – у селах, які постраждали від геноциду. 

«Дайте мені куфайку, під голову підкласти»

На в'їзді у село стоїть дорожній вказівник із назвою села й хрест. Про символічність їхнього поєднання розумієш уже після розмови з Іваном та Марією Чайками – Лютенька буквально стоїть на кістках. І це не фігура мови.  Іван Чайка часто у нашій розмові посилається на спогади іншого лютенчанина, Михайла Савченка. Той згадував, що під час голодавки (так жителі Лютеньки у той час називали Голодомор) у селі налічувалося понад 2600 господарств. І у кожному дворі були померлі люди. Але жертв може бути набагато більше, адже люди вимирали цілими сім'ями й відомості про них ніхто не міг передати. Хто міг – хоронив родичів на місцевих кладовищах. Не могли – ховали на обійстях. Дітей, говорить Іван Чайка, хоронили на місці нинішнього Безвіднянського лісу — заривали у піски під горбами. Люди мерли на вулицях, у полі, шукаючи їжу. Часом їх ховали живцем, аби двічі не їздити до ями.

Під Юріївкою було велике поле радгоспу. Люди приходили на поле збирати мерзлу картоплю і там помирали. Щоб далеко цих людей не везти, для них поряд копали ями та вкидали туди. Раз на поле прийшов чоловік із Веприка і теж помер. Його вкинули у яму, а він ожив. Просить: «Дайте мені хоч якусь куфайку, покласти під голову», – каже Іван Чайка.

Таких історій і схожих на неї краєзнавець може розповідати десятками.  Це спогади лютенчан, які жили у часи Голодомору. Вони довго носили їх у собі, але голос цим спогадам дали саме Іван та Марія Чайки.

Про Голодомор боялися говорити навіть після здобуття Незалежності

Марія Чайка розповідає, що ті, хто жив у Лютеньці про Голодомор переважно мовчали. І їх можна було зрозуміти: проти тих, хто його пережив почалися репресії. Тож за радянського союзу про нього не говорили. А ось хто відкрито про це заявляв – це діаспора. Іван Чайка додає, що саме колишній житель села Василь Симоненко, який вимушено переїхав до Німеччини, першим дав старт кампанії відновлення пам'яті про Голодомор у Лютеньці.

На початку 90-х він приїхав до села й запропонував у школі провести акцію – відправити панахиду за упокій померлих у часи Голодомору.  Тодішній лютенський священник Іван Кавчак підтримав ініціативу і погодився провести обряд. Школярам і школяркам дали завдання принести граматки, у які їхні рідні мали записами імена жертв Голодомору, а за вчителями закріпили кутки у селі, де б вони теж збирали ці імена.

Це був десь 92-93-й рік. На державному рівні жертв Голодомору не вшановували, та й люди ще й досі боялися називати прізвища.  Тож діти й дорослі записували лише імена.  Вийшло 300 граматок, у яких було по кілька імен. – згадує Іван Чайка. – У школі організували лінійку, накрили стіл чорною тканиною, діти тримали запалені свічки, а Іван Кавчак читав усі ці імена. А потім у селі сталася ще одна важлива подія – на Нагайському кладовищі встановили хрест у пам'ять про лютенчан, які померли у часи Голодомору. Дерев'яний хрест замовили у Лютенському лісництві, організацією займалися рухівці, – згадує Іван Чайка.

Пам’ятний знак жертвам Голодомору у Лютеньці.

Потім школа узяла участь у краєзнавчій експедиції «Краса і біль України». Учні та учениці брали різні напрямки дослідження – збирали відомості про уродженця села й винахідника ракет Олександра Засядька, отамана Леонтія Христового та Голодомор у селі. Завдяки цій акції школи вдалося встановити 1500 імен загиблих (тих, яких згадали жителі та жительки села).

Шукати відомості про Голодомор допомагав працівник московського архіву

На початку 2000-х Іван Чайка почав працювати над книгою «Дзвони над Лютенькою» – про становлення більшовизму у селі. У фокусі пошуків були відомості про Леонтія Христового – ватажка селянського опору періоду Української революції 1917-1921 років, який підняв на повстання проти більшовиків не лише лютенчан, а й жителів навколишніх сіл.

Під час опрацювання архівних документів, Іванові Чайці мимохідь траплялися невеликі відомості й про 30-ті роки. До слова, про Голодомор у Лютеньці документів не було. А якщо й були – то засекречені, які знаходилися у партійному архіві, до якого простих смертних не допускали (а обласний архів Служби безпеки України відкриють набагато пізніше — прим. авторки). Допомагала скласти уявлення про масштаби Голодомору місцева періодика.

- Коли вийшла книга «Дзвони над Лютенькою», до мене із Сумщини приїхали два незнайомі чоловіки й привезли підшивки гадяцької газети «Будівник соціялізму»: половину за 30-й рік, і половину за 31-й рік. І тоді я зрозумів цінність цієї газети. Пізніше мені із копіями «Будівника» допомагав інший виходець із села – Іван Хлопко.  Він працював у союзному Центрі керування космічними польотами, а пізніше – у Центральному державному архіві москви і мав доступ до документів. На моє прохання він шукав деякі матеріали, перезнімав копії і пересилав із росії у Лютеньку, – говорить Іван Чайка.

Так в Івана Чайки з’явилися екземпляри за 32-й, 33-й та 37-й роки. Й саме ті номери, які надіслав Іван Хлопко, проливали світло на те, що відбувалося у Лютеньці напередодні голоду.

Голодомор-33 на шпальтах «Будівника соціялізму»

Іван Чайка вважає, що Голодомор у Лютеньці почався не у 32 році, а набагато раніше – із колективізації. А Голодомор став її кульмінацією. Селянам постійно доводили плани хлібоздачі. Маленькі села були у вигіднішому становищі, адже й плани на виконання їм ставили відповідно до їхніх можливостей. А ось до великих сіл були завищені планки. Тож на 32-й рік лютенчанам вже не було чого здавати державі. І 11 грудня 1932 року на передовиці «Будівника соціялізму» з'явилася постанова раднаркому УСРР та ЦК КП(б)У про занесення Лютеньки, а також сіл Вербка та Гаврилівка із Дніпропетровської області, Кам’яні Потоки із тодішнього Кременчуцького району, Святотроїцьке та села Піски з Одеської області на республіканську «чорну дошку».

На передовиці газети «Будівник соціялізму» від 12 січня 1933 року — постанова Харківського обласного виконавчого комітету Рад про занесення Лютеньки на обласну чорну дошку.

Що означало, коли село було на чорній дошці? Селам встановили економічну блокаду: припинили довозити продукти, зачинили крамниці, а з них вивозили усі товари, які були на складах. Була заборонена торгівля, як для колгоспів, так і для одноосібників, населення позбавили кредитування. Серед жителів села шукали саботажників та організаторів зриву хлібозаготівель. Закривали олійниці і млини. У січні 1933-го лютенчан вигнали на поля перемолочувати солому, щоб знайти зерно. Його виходило зовсім небагато – 3-5 кілограмів зерна та мишачого посліду.  Якщо колгосп не виконував план, значить селянам незаконно заплатили трудодні. «Ворожі елементи» шукали в установах, організаціях у школах. Село жило у терорі. Керівників колгоспу засудили до розстрілу, а 30 родин із Лютеньки виселили до Казахстану.

Сіяли м'яту, а вимагали пшеницю

Лютенька, як і більшість сіл під більшовиками, увійшла у 1933 рік неврожаєм, тому апріорі не могла виконати державні плани. Керувати колгоспами ставили некомпетентних людей. Спочатку на чолі колгоспу поставили селянина із Лютеньки, але незабаром його забрали десь на Донбас, а керувати колгоспом поставили 25-тисячника, інженера із Дніпропетровщини, який ніколи у своєму житті не бачив села, тим паче не знав, як вести сільське господарство. Й у той рік під його керівництвом лютенські поля засіяли м'ятою, травами, тютюном, маком, а під зернові відвели зовсім мало площ. Урожай зернових у Лютеньці у 1932 році був дуже поганим. А щоб передати який хаос був при створенні колгоспів, Іван Чайка знову наводить спогади Михайла Савченка:

- Викликають мене у сільську раду. Приходжу, сидить начальство і запитує, чи подав заяву до колгоспу. Подав. Ти знаєш людей, які на твоєму кутку живуть? Знаю. Значить, приймай бригаду. А що воно таке? А ті відповідають, що й самі не знають. Але ти приймай. І завтра щоб бригада працювала. Отак починався колгосп.

А комуністи вимагали пшеницю та малювали нереальні плани хлібозаготівлі, які селяни вже не могли виконати. Так у селі з'явилися буксири – бригади із комсомольців, кримінальних елементів, які не гребували жодними методами терору. Всього у село прийшло 300 людей — із Харкова, Полтави, Донбасу. Їм допомагали й місцеві активісти та комсомольці.  Село поділили на сотні й на кожну сотню поставили відповідального.  Буксири пішли по хатах і буквально за 10 днів розграбували село. Заходили на подвір‘я із наганами та рушницями, а люди вже були не здатні чинити опір. Один житель Лютеньки пригадував, як буксир заліз на піч і забрав ляльку-мотанку – думав, що там заховане зерно. Трощили жорна, щоб люди не могли перемелювати заховане зерно та ходили по обійстях із щупами.

Відчайдушний спротив: напад голодних жінок Лютеньки на спиртзавод

Чи терпіли селяни таке ставлення? Звісно, у людей вже не було сил боротися проти буксирів так, як вони робили це за двадцять років до того у загоні Леонтія Христового проти більшовиків. Попри це, все ж селяни виступали проти терору.

Так, навесні 1933 року близько 300 голодних жінок напали на спиртзавод у селі. Попри померлих на вулицях людей, закриті крамниці та олійниці, спиртзавод справно працював – переганяв спирт із зерна, буряків і картоплі, які зберігалися на його території.  Проте відчайдушних жінок розігнав загін міліції, а організаторів заарештували і вивезли із села.

Голодомор — спланована акція

Ще коли Іван Чайка досліджував події Голодомору, знаходилися люди, які не вірили, що таке могло відбуватися. Зараз, говорить дослідник, загроза ще страхітливіша, адже нині деякі українці і українки, а головне, наші вороги – росіяни розповідають, що у Голодоморі були винні…. самі ж українці, адже саме вони забирали зерно і грабували своїх односельців. Але ці  накази віддавали «згори», тобто тодішнє керівництво комуністичної партії. Та й серед буксирів часто були росіяни.  А для того щоб «ламати» селян більшовики використовували різні методи.

Марія Чайка пригадує, що її бабуся також пережила Голодомор у Лютеньці:

- Її хату розібрали і перенесли на територію консервного заводу – так вона стала конторою. Коли розбирали хату, нічого не залишили – забрали навіть котушки та діжу, у якій місили хліб. Бабуся змінила 18 хат, бо не було де жити.

Іван Чайка наголошує, що про Голодомор варто говорити не як про неврожай, а як політичну акцію радянської влади. Для прикладу він наводить голод, який стався на Полтавщині через неврожай у 1833-1834 роках та способи допомоги постраждалим. Тоді селян звільнили від податків, їм підвозили хліб із урожайних місць, поміщикам надавали позики на купівлю хліба для кріпаків.

І зовсім протилежна ситуація у 1932-1933 роках – терор, вимагання, а ще виселення лютенських родин поза межі України. Це була спланована політична акція, яка зародилася у кабінетах москви для знищення та упокорення селянства.

 

Цей матеріал опубліковано за підтримки Європейського фонду за демократію (EED). Його зміст не обов’язково відображає офіційну позицію EED. Інформація чи погляди, висловлені у цьому матеріалі, є виключною відповідальністю його авторів.

 

Читайте також:

90 років тому комуністичний режим скоїв злочин голодомору, сьогодні рашистський режим хоче знову вчинити геноцид.

УІНП
Авторка статті
Зробіть онлайн-передплату друкованої версії газети "Рідний край. Газета Гадяцького земства" та підтримайте нашу редакцію
0
Долучитися може кожен і кожна, хто поділяє наші цінності та вірить у Перемогу України!
ПЕРЕДПЛАТНИЙ ІНДЕКС УКРПОШТИ
61565

«Рідний край. Газета Гадяцького земства»
свіжі випуски кожні два тижні.

Зробіть онлайн-передплату друкованої версії газети "Рідний край. Газета Гадяцького земства" та підтримайте нашу редакцію

Передплатити

Стрічка звісток