Коноплі в колгоспах: важкі будні українських сільських жінок
В архіві Любові Іванівни Луць зберігся цікавий документ — тоненький учнівський зошит, де її тітка Ганна Самсонівна Хоменко 1922 року народження, вела облік своїх колгоспних трудоднів у далекому 1953 році. На кожен день — окремий рядок. Дитячим почерком виведені рядки: «мочила коноплі», «розставляла коноплі», «тягала коноплі», «вʼязала коноплі»... за цими словами ховається тяжка повсякденна робота української жінки у «найкращій країні світу». До вашої уваги матеріал-дослідження Ніни Бреус про важку працю жінок на селі, зокрема про вирощування конопель у колгоспах.
«Конопляні дні: важкі, мокрі, холодні, смердючі...»
Людина не вибирає, коли нынаїй приходити у світ Божий, чи місце, де жити. В який час прийшла, так і живе, пристосовуючись до життя. От і у жінок, які тяжко працювали в колгоспі не було вибору, іншого життя вони не знали...
На світлині зображені жінки, які сіли перепочити після важкої праці - замочування конопель. Конопляний день - так називали дні, коли працювали на заготівлі конопель. За ці дні була краща оплата, тому намагались обов'язково вийти на роботу. А робота ця була дуже важка. Спочатку вручну рвались високі стебла і за допомогою перевесла вони в'язались в горстки . Пізніше, на допомогу «прийшла» косарка, яка скошувала збіжжя, а жіночки вручну в'язали в горстки. На полі з горсток робили копи, де коноплі сохли. Коли висохнуть - вантажили на машину і везли замочувати в річку Шишчину (притоку річки Псьол). Впоперек вузенької річки клали горстки, а по боках складали вже вздовж, а зверху клали дерн, щоб коноплі були занурені у воду. Такі конструкції називались помоки.
Мочились вони так тиждень. Коли насіння і листя перегнивало і вільно знімалося зі стебел - коноплі готові до наступного етапу - тягти коноплі. Потрібно було, стоячи в воді, кожну горстку помити, щоб насіння і листя на ній не було і витягти з води на берег. А горстки важкі, мокрі, ще й коноплі смерділи після довгого перебування у воді. Потім на луках кожну горстку ставили для просушування. Коли висохнуть - складали в костри - великі стоси, які залишали до закінчення всіх польових робіт. Коли на полях все збиралося - жінки знову поверталися на луки. Потрібно було перев'язати нові горстки, які вже з двох сторін закріплювались перевесло і знову складалися в костри. Потім коноплі вантажили на машину, кріпили довгою колодою рубилем і мотузками, щоб костри не розсунулись. Потім одна жіночка з ланки везла коноплі в Бірки або в Лютеньку, на конопляний завод, де і розвантажувала сама. Ось такі були вони, конопляні дні: важкі, мокрі, холодні, смердючі...
Але і вдома кожен селянин на своєму земельному наділі висівав коноплі. Рушники і сорочки селяни мусили робити собі самі.
Місце, де росли коноплі, називали «підмет». Ось і моя бабуся Явдокія Яківна Мовчан сіяла коноплі, а маленька Наталка (моя мама) стерегла їх від горобців, які полюбляли конопляне насіння. Коли коноплі дозрівали, то руками виривали «плоскінь» і «матірку» (так називали чоловічі і жіночі рослини).
У кого поблизу не було води, то викопували копанки і замочували там рослини до того часу, доки не перегніють листя, потім мили їх, сушили, переносили на обійстя і за допомогою «терниці» (пристосування для перебивання конопель) відділяли «кістрицю» від волокна. Волокно в'язали у «жмені». Коли наставала зима, то на долівці босими ногами м'яли, щоб волокно м'яке було. Коноплі одягали на гребінь, розчісували гребінкою і пряли на прядці, виготовляючи нитку. Нитки намотували на «стільницю», потім на «мотовило», отримували довгі нитки, а потім їх змотували на «мотальниці» в клубочки. Потім перемотували на «цівки» (очеретяні трубочки), які використовували при тканні полотна.
З відходів «клоччя» пряли товсті нитки, з яких ткали рядна і утеплювали верхній одяг. Коли нитки вже підготовлені, в хату вносили ткацький верстат. Баба Явдоха ткала полотно, коли усі спали: лягали діти - мати тче, встають- мати тче. Все це потрібно було зробити до Великодня і винести верстат, вибілити хату. Влітку наткане за зиму полотно несли до р. Псьол і вибілювали. Потім шили і вишивали сорочки, рушники. Така ціна вишитої давньої сорочки чи рушника.
Полотно, олія і тепло: коноплі - основа для виживання на селі
Вирощування конопель після Другої світової війни було важливим завданням для колгоспників, адже з конопель багато чого можна було зробити корисного для відбудови повоєнного господарства: канати, різні види мотузок, мішки, грубу тканину для промисловості. Кістрицею утеплювали будівлі, з насіння конопель, яке називали «сімʼя», чавили запашну зеленкувату олію, використовували її у фармацевтиці. А селяни ткали з конопель полотно: тоненьке на святкові сорочки та рушники і грубе - на буденні. Шили чоловічий і жіночий одяг, фарбуючи полотно природними барвниками. З товстих ниток ткали грубі рядна, якими вкривались. Кістрицею утеплювали горища на хатах, перевеслами розтоплювали печі, смалили домашню птицю і свиней, а «сімʼя» додавали до соняшникового насіння і везли в олійницю, а звідти - жовто-зелену смачну і запашну олію, в яку вмочали свіжий хліб і посипали його сіллю. Це був жаданий смаколик для людей, які пам'ятали недавні голодні роки...
«Рідний край. Газета Гадяцького земства»
свіжі випуски кожні два тижні.
Зробіть онлайн-передплату друкованої версії газети "Рідний край. Газета Гадяцького земства" та підтримайте нашу редакцію
Передплатити