Публікується в Гадячі з 1906 року
«Бажання ясне — мислити, творити, живиться силою думок цілючих і правду й боротьбу благословити!»
Олена Пчілка
0
( 1000 )
П’ятниця, 7 Лютого 2025 року
Місцеве самоврядування: яким воно мало бути, і яким є
Місцеве самоврядування: яким воно мало бути, і яким є
Віталій Ковальов про місцеве самоврядування. Колаж РК.
Віталій Ковальов про місцеве самоврядування. Колаж РК.

Місцеве самоврядування: яким воно мало бути, і яким є

Місцеве самоврядування в Україні: досягнення реформи децентралізації, виклики фінансування та роль громад у її реалізації.

7 грудня в Україні відзначають День місцевого самоврядування. Тому пропоную ознайомитися з деякими думками стосовно нього.
Цю статтю я хочу розпочати зі згадки про одну з найкращих реформ в Україні, яка дала поштовх до розвитку місцевого самоврядування та громад загалом. Мова, звісно ж, про децентралізацію.

Реформа децентралізації: новий шанс для громад

Реформа, яка розпочалася у 2014 році, мала на меті змінити стару, неефективну адміністративно-територіальну систему, яка була занадто централізованою. Такий підхід створював серйозні бар'єри для розвитку місцевих громад. Місцеві органи влади постійно зіштовхувалися з нестачею ресурсів і повноважень для самостійного вирішення важливих питань, як-от розвиток інфраструктури, надання соціальних послуг, освіта та медицина. Централізована система ухвалення рішень часто призводила до значних затримок у реалізації проєктів, оскільки все доводилося узгоджувати з Києвом. Цю ситуацію додатково ускладнювали економічні проблеми, такі як дефіцит державного бюджету та низький рівень ефективності державних витрат. Ці та багато інших проблем мала вирішити децентралізація. Проте варто зауважити, що навряд чи ця реформа розпочалася б у 2014 році, якби не Революція Гідності, яка остаточно визначила європейський вектор розвитку України. Саме реформа місцевого самоврядування та децентралізація влади стали однією з ключових вимог європейських партнерів, адже в ЄС переконані, що передача повноважень на місцевий рівень сприяє ефективнішому управлінню та демократизації країни.
Окрім того, передача повноважень і ресурсів місцевій владі дозволила б підвищити прозорість у прийнятті рішень і покращити контроль за бюджетними витратами.

Виклики і недоліки реформи

У цьому році ми відзначали десяту річницю децентралізації, і за цей час стало зрозуміло, що вона не змогла відбутися в тій мірі, яку хотілося б.
Час показав недалекоглядність формування громад у тій концепції, що самі жителі мали обрати, з ким хочуть об’єднатися. Перед втіленням реформи потрібно було провести аналіз соціально-економічних зв’язків, демографічних чинників, наявності інфраструктури та її якості для сполучення всередині громад і запропонувати людям декілька варіантів найбільш вигідного формату для створення територіальної громади.

Відсутність цього призвела до того, що деякі населені пункти не мають прямого асфальтного сполучення всередині власної територіальної громади або є настільки великими, що центр громади юридично існує в одному населеному пункті, але фактично розташований в іншому через географічну зручність.

Проте це найменші проблеми в порівнянні з іншими. Незважаючи на те, що більшість надходжень залишається в бюджеті громади, їх катастрофічно не вистачає. Пройшли ті часи, коли можна було просто існувати за рахунок бюджету і не думати про додаткове залучення коштів. Наразі першими, хто це зрозумів, стали сільські громади, які потерпають від зменшення кількості населення, відсутності підприємств або через те, що підприємства сплачують податки не за місцем фактичного розташування, а за місцем реєстрації.

Одним із болючих питань є відсутність або недостатній дохід від ренти. У відповідь на ці виклики громади намагаються залучати грантові кошти на проєкти, пов’язані з інфраструктурою, культурою, розвитком молодіжних хабів тощо. Деякі з них вже досягли успіху в цих напрямах. Міські громади не так гостро відчувають ці проблеми, але для них також стає критично важливим залучення додаткових коштів.

Не можна не згадати ще одну проблему: держава постійно намагається забрати частину надходжень громад у державний бюджет і додатково перекладає свої обов’язки на органи місцевого самоврядування.

Щодо демократизації, то тут також є багато проблем. Здавалося б, у нас є потужні інструменти громадської участі, щоб впливати на органи місцевого самоврядування. Однак у деяких громадах система прагне залишатися закритою: саботує використання цих інструментів, прописує статути таким чином, що скористатися ними майже неможливо.

У цьому випадку залишається тільки сподіватися на суспільний тиск для ухвалення потрібних рішень. Це далеко не всі проблеми, але їх досить, щоб зрозуміти: реформа не повністю впоралася зі своїм завданням.

Відповідальність та перспективи розвитку

Слід зауважити, що водночас велика відповідальність лежить і на жителях громад. Вони мають бути зацікавлені в розвитку власних міст і сіл, а відтак активно залучатися до політичного, економічного та культурного життя громади. На жаль, останні місцеві вибори показали, що значна частина населення вирішила просто не приходити на вибори, адже середня явка на Полтавщині склала 37,73 %. Саме від цього слід відштовхуватися, коли громада незадоволена тим чи іншим рішенням місцевої ради.

Своєю байдужістю до власних громад ви надали мовчазну згоду на ухвалення тих рішень, які не відповідають баченням і запитам більшості.

Прочитавши все це, у вас може виникнути питання про те, чому я назвав цю реформу однією з найкращих? Все дуже просто: громади нарешті здобули ресурси та повноваження для власної розбудови. Справа лише в тому, що дехто зумів правильно ними скористатися — визначити пріоритети у витрачанні коштів, налагодити взаємодію з громадянським суспільством і проявити відкритість до співпраці з іноземними партнерами, а хтось, на жаль, цього не зробив.

 

Читайте також:

Ми продовжуємо розповідати про структуру та обов’язки органів місцевого самоврядування. Сьогодні поговоримо про те, чому саме депутат має відстоювати ваші права у органах місцевого самоврядування.

Віталій Ковальов

Голова громади: повноваження і виклики, виборча пасивність як інструмент зосередження влади в місцевому самоврядуванні

Віталій Ковальов

Завдяки реформі децентралізації органи місцевого самоврядування отримали нові можливості для розвитку та ефективного управління громадами

Віталій Ковальов
Автор статті
Зробіть онлайн-передплату друкованої версії газети "Рідний край. Газета Гадяцького земства" та підтримайте нашу редакцію
0
Долучитися може кожен і кожна, хто поділяє наші цінності та вірить у Перемогу України!
ПЕРЕДПЛАТНИЙ ІНДЕКС УКРПОШТИ
61565

«Рідний край. Газета Гадяцького земства»
свіжі випуски кожні два тижні.

Зробіть онлайн-передплату друкованої версії газети "Рідний край. Газета Гадяцького земства" та підтримайте нашу редакцію

Передплатити

Стрічка звісток